کاوش موضوع زنجیره ارزش
صفحه اصلی
زنجیره ارزش
زنجیرهٔ ارزش (به انگلیسی: Value Chain) مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت بهصورت زنجیر گونه انجام میگیرد تا به خلق ارزش منجر شود. بر پایهٔ دیدگاههای پیشین، هر شرکتی یک جایگاه در زنجیرهٔ ارزش را به خود اختصاص میداد. در این جریان تأمینکنندگان ورودیها را مهیا میکنند، شرکت ارزش را به این ورودیها اضافه میکند و سپس آن را به عامل دیگری در زنجیره، انتقال میدهد تا در پایان به مشتری برسد. اما اکنون در ابرشرکتها این زنجیره بهطور کامل در یک مجموعه واحد کنارهم قرار میگیرند.
از دیدگاه قدیمی به نظر میرسد که استراتژی نخست هنر قراردادن شرکت در مکان درستی از زنجیرهٔ ارزش و چیدمان درست عاملان و محصولات و فعالیتها در این زنجیره است. امروزه رقابت جهانی، تغییرکردن بازارها و فناوریهای نو راههای جدید ایجاد ارزش را از لحاظ کیفیت به وجود آوردهاست. در چنین محیط پویای رقابتی دیگر استراتژی برای قرار دادن یک مجموعهٔ ثابت از فعالیتها در زنجیرهٔ ارزش به کار نمیرود. شرکتهای موفق بهجای افزودن ارزش آن را دوباره ایجاد میکنند. تمرکز تحلیل استراتژیک دیگر شرکت یا صنعت نیست، بلکه سامانه ایجاد ارزش در میان عاملان متفاوت اقتصاد - تهیهکنندگان، شرکای بازرگانی، پیمانها، مشتریان - برای همکاری در ایجاد ارزش است. وظیفهٔ استراتژیک کلیدی دوباره پیکربندی در میان نقشها و ارتباطات در مجموعهٔ عاملها در جهت ایجاد ارزش در شکلهای جدید و توسط گردانندههای جدید است.... بیشتر در ویکی پدیا